Zápisník

// Jak jsem byl bez smartphonu

Po třech a půl roce jsem byl donucen i přes důkladnou péči odnést moji skvělou Xperii Z1 Compact do servisu pro novou baterii. Telefon je lepený, takže se mi do domácí výměny nechtělo. Něvědíc, jak dlouho budu bez telefonu, půjčil jsem si z eráru jednoduchou Nokii 113, vyhrabal adaptér z Micro SIM na Mini SIM, rozchodil mobilní internet a z účtu na PhoneCopy (umíme i ne-smartphony) nahrál do telefonu svoje kontakty. Úložiště Xperie jsem zazálohoval na kartu a telefon vymazal.

Svoje telefony jsem vždy měnil až v době, kdy zastaraly morálně. Když se u nás objevil použitelný internet, změnil jsem mobil. Když mi správa emailů ve starém mobilu přestala stačit a JavaME aplikace běhaly pomalu, koupil jsem si nový … až jsem skončil u Androidu. Mezitím jsem si zvykl používat v telefonu každodenně řadu aplikací, především mapy a jízdní řády.

Vydal jsem se tedy na cestu do servisu. Mimochodem, využil jsem služeb Sami GSM servisu na Lhotce. Pokud mají díly skladem, opravu dělají na „počkání“ – v mém případě asi hodinku. Takže se zas tak velký detox nekonal.

Dočasná náhrada smartphonu

Dokud se člověk pohybuje ve vymezeném teritoriu, zná zpaměti místopis a linky metra/tramvají, jízdní řády ani mapy vlastně nepotřebuje. Jenže já se vydával do neznámé části Prahy protkané neznámými autobusovými linkami. Naštěstí mobilní IDOS funguje stejně jako před 7 lety, takže i jednoduchá Nokia zvládla jeho zobrazení, takže v MHD jsem se neztratil. S mapami na tak hloupém telefonu je to o poznání horší (i když na svém starém Sony Ericssonu jsem cyklomapy jako nouzovku provozoval). Vyřešil jsem to jako za mlada – papírovou mapou – kterou mám doma od mých prvních okamžiků v matičce Praze. Je už porevoluční, takže ulice od té doby nikdo nepřejmenoval, a co mě potěšilo, nikdo nepřečísloval ani autobusové linky.

Takže svých pár hodin bez smartphonu jsem přežil s pomocí. O mobilní internet, sociální sítě a email ani tak nejde. Ale mapy a jízdní řády MHD jsou pro mě pořád i po těch letech v Praze nutností.

// Vodafone Zlepšujeme - potřetí

O víkendu mě Vodafone v souvislosti se začátkem nového zúčtovacího období (u mě 16. v měsíci) konečně převedl na jejich nový systém. Ihned po přihlášení se Vodafone omlouval:

Dobrý den, převedli jsme Váš zákaznický účet na zcela nový systém, který přináší větší flexibilitu v aktivaci služeb a lepší kontrolu výdajů. Protože jde o komplexní změnu, načítání některých položek v internetové samoobsluze může probíhat pomaleji. Prosíme o trpělivost. Usilovně pracujeme na tom, aby systém běžel co nejrychleji a bezchybně. Děkujeme za pochopení. Váš Vodafone

Jediné, co jsem v systému v ten okamžik postrádal, bylo vyúčtování (ale v pohodě - byl víkend). V pondělí se vyúčtování objevilo a šlo ihned uhradit platební kartou. Trochu jim vázla informace o zpracování platby. SMSka s potvrzením dorazila vzápětí. Informace v samoobsluze se objevila s denním zpožděním dnes ráno.

Takže v současné době jsem převeden na nový systém, web ukazuje všechno, co by (aspoň podle mě) ukazovat měl. S rychlostí je to zhruba stejné jako předtím. Z hlediska vzhledu doznal web samoobsluhy menších designových změn, informačně zůstává při starém. Zobrazuje prakticky stejný graf o vyčerpání volných jednotek jako stará verze.

Jediná výrazná změna po přechodu na nový systém je možnost aktivovat si nějaký balíček okamžitě a nikoliv až k dalšímu zúčtovacímu období, což je velmi příjemná změna. Zatím jsem na paušálu moc krátce na to, abych mohl referovat o tom, jak moc je to výhodné/nevýhodné, nicméně podle předběžných odhadů jsem na tom stejně jako s předplacenkou, když vezmu v úvahu dotovaný telefon. Jelikož ale původní nabitá karta přestala existovat (tj. včetně slev, viz), tak stejně nemá cenu to řešit :-)

// Vodafone Zlepšujeme - podruhé

Možná jste to již slyšeli. Vodafone u lidí převedených na nový systém začal SMSky odeslané z Vodafone Parku účtovat jinak. Podle tohoto sdělení byla na „starém systému“ SMSka odeslaná do cizí sítě účtována podle tarifu zákazníka, popř. odečtena z volných SMSek v rámci paušálu. U zákazníků na novém systému ovšem toto neplatí a Vodafone explicitně určuje ceny ke každému tarifu. Například u nových tarifů „Na míru“ je cena SMS 1.80 Kč. Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že i bez měsíčního paušálu budete za SMS odeslanou z telefonu platit 1.50 Kč, s paušálem za 55Kč (se službou Po svém) třeba jen 1.20 Kč. Čili za komfort odeslané SMS z webu do cizí sítě si připlatíte minimálně 30 haléřů. Jsou to sice drobné, systém stál hromadu peněz a programátoři musí také něco jíst. Ale, nemožnost použití volných SMS z paušálu to zabíjí. Takže díky, nechci. Mám telefon s klávesnicí, případně MyPhoneExplorer :-)

Edit: Zdá se, že ceník se drobet změnil a za SMSku z Vodafone Parku do cizí sítě zaplatíte na novém systému 1.50 Kč, nezávisle na vašem tarifu a SMS balíčku.

// Zlepšujeme, aneb jak Vodafone vyběhl s předplacenkáři

Asi před rokem jsem přešel po několika letech přemlouvání k jinému operátorovi, konkrétně k Vodafone. Pořídil jsem si předplacenou kartu, protože jsem byl útratou někde na úrovni tarifu Nabito 350 a s kartou to vycházelo výhodněji (z kreditu se dal strhnout internet, z volných minut/sms u paušálu nikoliv). Takže pod nabití 350Kč jsem měl ceny jako s tarifem a navíc jsem polovinu mohl utratit za mobilní internet. Letos na podzim si Vodafone zřejmě spočítal, že společný kredit na volání a SMS se mu u tarifů Nabito nevyplácí, a tak představil novou generaci tarifů, kde si můžete poskládat volné minuty a SMS zvlášť. Takže můžete v určité situaci vydělat (ale zcela jistě i prodělat), ale pěkné je, že je možno skladbu tarifu v samoobsluze změnit, takže na dovolené nemusíte platit zbytečné minuty.

K přechodu na nové paušální tarify operátor své zákazníky určitě nějak přemluví nějakou akční nabídkou. Zajímavě to ale udělal s majiteli předplacených karet. Nabitá karta sazbami odpovídala starým tarifům, takže byla taktéž stažena z nabídky. Stávajícím majitelům zůstane. Místo ní se asi za měsíc objevil nový karetní tarif, který s cenou hovorů i sms začíná výš než nabitá karta. Benefitem (podle webu VF do konce roku 2011) je víkendové volání do Vodafone zdarma po provolání 5 minut během týdne, obdobně to pro 5 zpráv platí u SMS. Takže opět se na scéně objevuje diferenciace podle operátora. Znamená to konec hraní si na férovost?

Takže jsem si liboval, že s nabitou kartou jsem na tom dobře. I při minimálním dobíjení mám levnější hovory i SMS, a o víkendech nikam nevolám. Vodafonní čísla mám navíc mezi důležitými kontakty asi jen dvě. Čelist mi spadla v momentě, kdy mi přišla následující SMS od operátora:

Vazeny zakazniku, behem nasledujicich tydnu bude vase cislo prevedeno na novy system, konkretni termin vam upresnime dalsi SMS zpravou. Pote budete mit sve vydaje jeste vic pod kontrolou, nebot cena volani s Nabitou kartou jiz nebude zavisla na hodnote posledniho dobiti. Pro jednoduchost ponechavame pouze jednu cenovou hladinu 6,05 Kc/min a SMS za 1,20 Kc. Vice na www.vodafone.cz/zlepsujeme nebo volejte *077. Vodafone

Takže Vodafone si „zlepšil“ tarif ku svému prospěchu a odměnou nám zákazníkům je fakt, že už nemusíme přemýšlet, kdyže jsme to dobíjeli, dívat se na displej telefonu nebo dokonce přihlašovat do samoobsluhy, abychom se podívali. Cena zůstala na té nejdražší sazbě. Bravo!

Předpokládám, že se proti tomu nedá nic dělat, jelikož neexistuje žádná smlouva s operátorem, takže ve skutečnosti mohlo být hůř. Nebo fakt existuje způsob?

Nicméně, zdá se, že Vodafone snaží cenami přiblížit konkurenci. Bohužel mám pocit, že v některých případech nenabízí na oplátku adekvátní kvalitu služeb. Ne, verifikační SMSka z banky, která o víkendu dorazí za půl hodiny, mi opravdu k ničemu není. Takže až se ceny dorovnají, tak budu vybírat operátora znovu. A bohužel, Vodafone to asi nebude.

// Přeneste své číslo za lepším - pohoda, nebo utrpení?

Dlouhou dobu (8 let) jsem byl zákazníkem jednoho operátora - Eurotelu, O2, jak chcete. Hlavně kvůli pokrytí v začátku a i kvůli famílii. Používal jsem předplacenku, tarif Speciál, který má až dosud mezi předplacenkami jeden prim, asi nejlevnější volání bez ohledu na denní dobu a síť. Jen cena za SMSku byla taková drobet vyšší. Ale to mi až tak nevadilo, většinou stejně volám, a textovou komunikaci zvládám s většinou lidí přes IM nebo mail. Navíc hodně let jsem měl mobil jen na bytí na příjmu. Jakmile jsem si pořídil svůj druhý mobil, který už disponoval GPRS modemem a Javou, začal jsem objevovat kouzla mobilního internetu. Hlavně jsem byl tehdy v Praze bez počítače a to byl těžký handicap. Sazba 6 haléřů za kB byla v pohodě a zjištění jízdního řádu odkudkoli nebo pár hodin na ICQ bylo takřka zadarmo.

Krok zpět udělalo O2 letos v létě. Začalo účtovat připojení na internet opět podle stráveného času (návrat k dialupu, který už prakticky umřel). Ono, tohle zavedli všichni operátoři, ale jediné O2 to udělalo opravdu po svém - bez ptaní to zavedlo všem zákazníkům a navíc nasadilo takovou pálku, že vlastně jasně řeklo: „Kupte si radši připojení za paušál“. Cena 20Kč za každých 10 minut je totální plivanec do obličeje. V klidu jsem využil 3 měsíce internetového paušálu zdarma a pomalu se začal připravovat na odchod jinam. Internet jsem dál nechal strhávat 40Kč týdně, až se můj zůstatek přiblížil k nule. Post nového operátora vyhrál Vodafone, protože mi přišel asi nejvýhodnější, a taky má stále možnost účtovat internet za kilobajty, což je pro čtení mailů v tramvaji asi pořád nejlepší. Navíc je to rozhodně „nejveselejší“ operátor a dává všem svým zákazníkům vánoční dárky :-) Předplacenku má v podstatě stejně výhodnou jako paušál s tím rozdílem, že výši paušálu - a tím i cenu za volání - si vlastně určujete sami. Nemůžete sice mít slevu v rámci služby „Po svém“, ale to by se mě stejně asi netýkalo tolik.

V neděli (řekněme den 0) jsem se tedy jal objednávat. Zvolil jsem objednávku přes internet, přeci nebudu chodit na prodejnu, když kolem chodím jenom každý den na oběd … :-) Bylo nacvákáno za pár minut, musel se navíc vygenerovat kód pro přenos telefonního čísla. Zaplatil jsem kartou a čekal, co se bude dít. Ještě bylo nutno poslat výpověď Eurotelu, v případě předplacenky je to jen SMSkou. Napoprvé se to nepovedlo, ještě neprobublala moje objednávka, tak jsem radši počkal na ráno. Ráno (den 1) jsem poslal SMS s výpovědí podruhé. Výpověď prošla. Několik hodin nato se ozval obchodník O2 a začal mě přemlouvat, ať si to ještě rozmyslím. Nabídl bonus 50Kč měsíčně po 1 rok, po mém odůvodnění odchodu - způsob účtování dat - a definitivním „ne“ to ani nezkoušel dlouho a rozloučil se. Později mě napadlo, jestli by se toho dalo zneužít a takhle vypovídat každý rok … Asi bych dostal do informačního systému příznak „vyžírka“ a nic by se nekonalo :-) .

Poté (den 2) mě kontaktovala osoba od Vodafone, jestli už jsem si objednal k tomu přenosu simku. Ona že prý tam nic nevidí. Ujistil jsem ji, že ano a poděkoval jí. V tu chvíli jsem netušil, že ta pravá sranda teprve přijde.

Ve středu (den 3) jsem volal odpoledne domů, zda-li už přišel balík. Dozvěděl jsem se, že nikoliv. To mi začalo být podezřelé, protože už v neděli mě web Vodafone ujišťoval, že je zásilka připravena k odeslání. Jal jsem se to vyšetřovat přes infolinku. Pán na infolince taky netušil, proč balík ještě nemám, dokonce ani netušil, proč nevidí ani moji objednávku. Slíbil, že se dá do vyšetřovaní a pak že se ozve. Mezitím jsem si stihl přesunout čas změny operátora až na příští týden.

Destruktivní kombinace

Ve čtvrtek (den 4) mi ten pán volal znovu, aby mě informoval o tom, že moje magická kombinace v objednávce jim rozbila informační systém. Objednávka předplacenky s převodem čísla zaplacená kartou jim způsobuje problémy. Prakticky se stalo to, že moje objednávka se „vyřídila“ dřív, než se jí někdo stačil vůbec zabývat. Nicméně, že už pracují na nápravě. Bylo mi jasné, že poslat simku už se jim asi do pátku nepodaří, takže budu po přenosu čísla týden bez mobilu - docela mě ta představa zaujala, tak dlouho jsem to ještě nevydržel. Překvapilo mě, že balíček přišel v pátek (den 5). Trochu podezřelé bylo, že museli za něj doma zaplatit dobírku, přeci jen jsem to už zaplatil kartou předem.

Když jsem se začal probírat papíry v balíku, zjistil jsem, že nesedí číslo objednávky. Hm, asi vygenerovali novou. Divnější bylo, že původní číslo objednávky ještě stále existovalo a tato objednávka byla předána poště. Při vyhledání balíku u České pošty jsem přišel na to, že mi v pondělí přijde druhý balík, a to s tou původní objednávkou. Takže vlastně dostanu druhou SIMku ke stejnému číslu, ale jen jedna bude fungovat. Aspoň by mi mohli vrátit ty dvě stovky.

Začal jsem zase prudit infolinku. První slečna se po mém popisu situace dala na útěk a přehrála mě nějaké svojí kolegyni. Ta už moje vysvětlení ustála a začala problém řešit. Společně jsme identifikovali moji aktuálně drženou simku jako tu správnou, jako tu, na kterou mi v úterý přejde číslo. Druhou zásilku mám prý odmítnout a ona přijde zpět. Po mé aktivaci do sítě mi prý zavolá a navíc zaplacené peníze mi přičte jako kredit. Instruoval jsem tedy doma, co s balíkem a odjel do Prahy. Druhý balík byl úspěšně v pondělí (den 8) odmítnut a já netrpělivě čekal na úterý, kdy jsem se definitivně měl dozvědět, jestli ta správná simka náhodou neputuje zpět k Vodafone. V pondělí se se mnou O2 rozloučilo SMSkou a poděkovalo za využívání služeb. O půlnoci přestal Eurotel fungovat a Vodafone naskočil až když jsem spal. Ráno už vše fungovalo.

No, všechno se povedlo a já si už užívám sítě svého nového operátora. Internet je zpátky na účtování po kilobajtech a už se mi podařilo uskutečnit svůj první hovor v ceně sta korun :D. Ta paní z infolinky se ještě neozvala, ale dám ji ještě čas, než začnu svůj problém vysvětlovat dalšímu zaměstnanci. Takže přeneseno za 9 dní, ale nejhorší bylo asi to netrpělivé čekání. Příště si radši koupím kartu někde v hypermarketu a té stovce nejdůležitějších kontaktů pošlu sms o změně čísla :-). Vyšlo by mě to levněji.

Edit 11.2.: Musím přiznat, že jsem Vodafonu ukřivdil. Dneska jsem zjistil, že mi nesedí účty a objevil jsem, že Vodafone mi vrátil moji platbu kartou, kterou jsem platil onu první objednávku, kterou jsem posléze vracel. Takže mi už žádné dvě stovky nedluží.