// MiniMath - pozdě, ale přece

MiniMath jsem začal tvořit již někdy v roce 2006 jakožto semestrální práci na předmět Jazyky a překladače. Shodou okolností jsem tehdy měl i pokročilé C++, takže cvičící si k tomu přimyslel nějake požadavky, včetně GUI, a náplň vánočních prázdnin jsem měl jasnou.

Pozdě, ale přece?

Minimath ikonka

Program byl v podstatě hotov někdy ze začátku ledna 2007, nicméně teprve teď jsem se dostal k tomu, abych jej dostal do podoby, která se hodí k publikaci. Proč až teď? Přesnou odpověd neznám, ale zcela jistě v tom měly prsty školní a jiné povinnosti. Následující semestr byl totiž ve znamení programování bakalářky a jiných semestrálek (mj. PhotoBase vznikla jako práce na předmět Internet a WWW). Také se mi povedlo projekt recyklovat v předmětu Programování v jazyku Java, kde jsem celý kód přepsal do Javy a GUI do Swingu. Červenec jsem strávil (doteď nevím, proč tak dlouho) psaním bakalářky a v srpnu jsem částečně „odpočíval“ a částečně se učil na státnice. Po euforii z 20. září jsem nějakou chvíli neměl chuť nic dělat. Další semestr, už na mgr. studiu, byl ve znamení spousty semestrálek a podivných předmětů (znáte to, prvák je vždycky nejhorší). No a tím jsem se na časové ose přiblížil až k dnešku…

Co že to vlastně je

MiniMath prerelease

Hlavní okno programu

MiniMath je tedy překladač a interpreter příkazů vlastního jazyka matematických výrazů a operací. Umožňuje definovat proměnné a funkce včetně rekurze, kterou lze ovládat jen a pouze pomocí ternárního operátoru (nebo spíš funkce) If, a tak rekurzi zastavit, jako jednoduchý příklad lze uvést definici faktoriálu

fact (x) = if (x>0, x*fact(x-1), 1)

a = fact(6)

Hodnoty proměnných se počítají, až při výstupu na obrazovku, tedy jejich definici nelze založit na předchozí hodnotě (např. a=a+2). V tomto případě překladač pozná „přímou“ rekurzi a definici nepoužije. V případě definice faktoriálu výše ovšem pouze upozorní na možnost zacyklení, protože to lze správnou podmínkou zastavit. Výstup na obrazovku se provádí příkazem

write(promenna, „nebo nějaký text“)

Vypočtené hodnoty proměnných se cachují a platnost cache se nastavuje dynamicky podle změny závislostí a redefinicí závislých proměnných/funkcí. Platné cache hodnoty se v logu dynamicky zvýrazňují. Čtení ze vstupu se provádí zabudouvanou funkcí (z hlediska jazyka spíš klíčového slova) read, např.

a = read(„test výzvy ke vstupu“)

V tomto případě se read zavolá při každém vyhodnocení proměnné a (pokud už není v cache).

GUI je vytvořeno na frameworku Qt 4, opensource verzi, program je tudíž uvolněn pod GNU GPL. Pro formátování výstupu lze použít CSS, vzorový soubor je přiložen. MiniMath lze jednoduše rozšířit o další zabudované funkce, které nelze zadefinovat algebraickými operacemi. Ve zdrojovém kódu existuje příslušná abstraktní třída na zabudované funkce/konstanty. Pro lepší čitelnost doporučuji vygenerovat dokumentaci pomocí nástroje Doxygen.

Doufám, že aspoň někomu se můj prográmek bude líbit. Kompletní distribuci najdete na stránce projektu MiniMath.

Zanechte komentář …



W A O S᠎ D J
  • E-mailová adresa nebude zveřejněna.
  • Formátování:
    //kurzíva//  __podtrženě__
    **tučně**  ''pevná šířka''
  • Odkazy:
    [[http://example.com]]
    [[http://example.com|Text odkazu]]
  • Citace:
    > Toto je citace. Nezapomeňte na mezeru před textem: "> "
  • Kód:
    <code>Toto je nespecifikovaný zdrojový kód</code>
    <code [lang]>Toto je kód v [lang]</code>
    <code php><?php echo 'example'; ?></code>
    Dostupné: html, css, javascript, bash, cpp, …
  • Seznamy:
    Odsaďte text dvěma mezerami a použijte * pro
    každou nečíslovanou položku a - pro číslovanou.
O mně
SW developer, amateur tennis player, rock'n'roll & heavy metal fan.